donderdag 22 januari 2009

# 19 Sociale Netwerken


Hyves, Schoolbank, My Space, ICQ (nu een of andere vage datingsite?). Been there, done that. Alleen mijn Hyves-profiel gebruik ik nog wel eens. Soms kom je leuke mensen tegen die je al jaren niet meer gezien hebt. Dan is het wel leuk om "wat doe je tegenwoordig" te doen. Ook de verjaardagsreminder kan soms wel van pas komen. Verder doe ik er eigenlijk niks mee.

Facebook was achteraf misschien handiger geweest dan Hyves, ziet er heel handig uit, is ook meer internationaal gericht en je hebt de mogelijkheid om verschillende "dingen" te combineren (bijvoorbeeld Flickr). Ik heb alleen geen zin in weer zo'n profielsite erbij. Misschien dat ik mijn Hyves-pagina kan importeren in Facebook? Ik kon nergens die optie vinden, maar wie weet bestaat het?

Nu ben ik ook passief/actief bezig op de onlinediensten-ning en passief op de web2.0-ning, en dat werkt voor mij beter. Een online community met mensen die dezelfde interesses delen vind ik een stuk interessanter dan een krabbel van een vage kennis van tien jaar geleden.

Dit laatste lijkt me voor de bibliotheek wel relevant. Een Hyves- of Facebookaccount is een, in mijn ogen bij voorbaat mislukte, poging om met de jeugd te communiceren via hun eigen weg. Daar ga je geen grote groepen mee bereiken. Via een community is die kans groter. Je bereikt in ieder geval mensen met interesse voor jouw aanbod.

8 opmerkingen:

23 Dingen zei

"Een Hyves- of Facebookaccount is een, in mijn ogen bij voorbaat mislukte, poging om met de jeugd te communiceren via hun eigen weg."

Een interessante stellingname. Kun je dat nog beter onderbouwen, als 'jonkie' ;-)
Een community zie je dan dus als een apart iets?

Miriam van den Beemt zei

@23 dingen: Hyves en Facebook zie ik meer als (oppervlakkige) netwerksites, terwijl ik me een community voorstel als een plek waar mensen die dingen gemeen hebben over die zaken discussiëren.
Dat laatste lijkt me voor de bibliotheek op t web relevant, niet het verzamelen van zo veel mogelijk 'vrienden'.

marlies zei

Aanwezig zijn op netwerken waar je klanten zich bevinden, zoals hyves bijvoorbeeld, doe je als bibliotheek uiteraard niet met het doel "zoveel mogelijk 'vrienden' verzamelen". Waarom dan wel? Daarvoor zou je 'ns 'n kijkje kunnen nemen op bibliotheekhyves.

Miriam van den Beemt zei

Dat is natuurlijk gechargeerd, maar als ik die hyvespagina's van andere bibliotheken bekijk (wat ik ook al gedaan had), dan zie ik alleen bij Enschede en DOKdelft activiteit. Onze eigen bieb is zelfs alleen te vinden als je op "bmb" zoekt...
Het is natuurlijk altijd goed om aanwezig te zijn op plaatsen waar je doelgroep komt. Maar jongeren gebruiken het lidmaatschap van een groepshyve voornamelijk als tags. Je kunt er mee zeggen: ik hou van koekiemonster, mensen vinden dat ik chagrijnig kijk, ik ben fan van High School Musical en ik ga graag naar de bieb. Echte activiteit lok je er niet mee, tenzij je al een goed verspreid jongerennetwerk hebt, zoals volgens mij DOKdelft.

Misschien wel een hele interessante uitdaging, om dit toch uit te lokken?

marlies zei

Inderdaad een interessante uitdaging! Wilma vd Brink hield er op de bibliotheek 2.0 happening tijdens OCN2008 een brainstorm over: Let's hyve, bibliotheken en hyves.

Miriam van den Beemt zei

@Marlies: Interessant hoor, dit! Blijf er wel mee bezig.

Misschien is het beter om het klein te houden? Dus niet proberen om alle hyvesgebruikers te lokken, maar om juist heel specifiek te zijn? Dus verschillende pagina's, bijv. één voor een leesclub van jongeren, één voor literatuur, één voor andere media, bijv. gamen en films? Dan kan je netwerk misschien kleiner zijn dan nu, maar als je het blijft stimuleren kan het misschien wel een actief netwerk zijn.

Miriam van den Beemt zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
marlies zei

Daar ben ik het helemaal mee eens, en ja, het blijft interessant hè? Voordeel is natuurlijk dat je het gewoon kunt uitproberen! Bijvoorbeeld een hyve van bibliopunt Grote Beemd...